ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی - انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به انتقادات مقامات آمریکایی و روسی از خروج یک جانبه آمریکا از برجام

  • کد خبر: ۹۳۱۱۵
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
نگاهی به انتقادات مقامات آمریکایی و روسی از خروج یک جانبه آمریکا از برجام
خروج یک جانبه دولت پیشین آمریکا از برجام، همواره مورد انتقاد کشور‌های مختلف و حتی دموکرات‌ها در دولت کنونی آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای برجام، از آن خارج شد و با در پیش گرفتن سیاستی تحت عنوان «فشار حداکثری» تحریم‌های متعددی را تا آخرین روز‌های روی کار بودن بر ایران اعمال کرد. 

در تازه‌ترین اظهار نظر در این زمینه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات احیای برجام در وین گفت: نمی‌خواهم یک بازه زمانی برای این موضوع قائل شوم و البته اینکه زمان باقی مانده بسیار کوتاه شده است. علاوه بر این، بازیابی همه منافع برجام از طریق بازگشت به پایبندی به آن، با توسعه‌هایی که ایران هر روزه در برنامه هسته‌ای اش ایجاد می‌کند، بیش از پیش دشوار می‌شود.

وی با انتقاد از دولت دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام، گفت: به دلیل یکی از بدترین تصمیمات اتخاذ شده در سیاست خارجی آمریکا در یک دهه اخیر، یعنی خروج از توافق هسته‌ای با ایران که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده بود، در موقعیت فعلی قرار داریم. با خروج از آن توافق، به ما وعده داده شده بود که توافق قوی تری جایگزنش خواهد شد و در عین حال، اعمال فشار حداکثری بر ایران موجب متوقف شدن آنچه «فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه» خوانده می‌شد، خواهد شد. مسلما ما شاهد خلاف این‌ها بوده ایم. توافق جدید و بهتری در کار نبود. درست برعکس، ایران از محدودیت‌های اعمال شده به واسطه برجام، خود را رهانده است و [به ادعای وی]اقدامات خصومت آمیزی در هر یک از کشور‌های منطقه انجام می‌دهد.

او در این راستا گفت: بنابراین، واقعیت اموری که با آن سروکار داریم این است، اما در حال کار کردن روی آن هستیم و حلش خواهیم کرد. همچنان تمایلی قوی به این موضوع داریم که ببینیم آیا می‌توان این برنامه هسته‌ای را به همان جعبه‌ای که داخلش بود بازگرداند یا نه.

بلینکن که کشورش در حال حاضر، جایگاهی در برجام ندارد و به طور یک جانبه از آن خارج شده است، در ادامه، توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: اگر به دلیل مشارکت نکردن ایران با حسن نیت نتوانیم این کار را انجام دهیم، با جدیت به گزینه‌های دیگر روی خواهیم آورد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، نیز در واکنش به سخنان یک خبرنگار که با بازنشر انتقاد وزیر خارجه آمریکا از تصمیم دولت ترامپ برای خروج از برجام، گفته بود دولت بایدن تصمیم گیری اش را به نتایج مفتضحانه دولت ترامپ گره زده است، در صفحه توئیترش نوشت: تصمیم خروج از برجام مثل شلیک به یکی از پا‌های آمریکا بود. مهم نیست پای چپ بوده باشد یا پای راست.

از سویی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در گفتگو با شبکه «راشاتودی» گفت که مذاکرات ایران و ۴+۱ در وین برای احیای برجام تا پیش از پایان سال جاری (میلادی) از سر گرفته می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->